de klootzak

Door MsD op woensdag 14 juli 2010 10:45 - Reacties (67)
Categorie: blabla, Views: 6.697

Arthur was een klootzak. Vroeger toen we klein en onschuldig waren noemden we dat een klierjongen. Maar ook toen was het gewoon een klootzak.
Uiteraard was ik het slachtoffer. Ik was namelijk een sulletje, solitair ingesteld, afwachtende houding en mensenschuw. Tegenwoordig zou ik in alle trajecten van autisme gerelateerde aandoeningen mee moeten lopen. Maar dat was toen niet. Gelukkig maar, anders had ik nu geen verhaaltje.

Arthur was dus een klootzak. Zo'n zuiger die je in een sloot duwde als hij langs je liep. Die altijd een zakje met fietsventieltjes had. Mijn fietsventieltjes. Die het flikte om in je boterhambakje te pissen, een steen in een sneeuwbal tegen je kop aan te gooien (dank voor drie hechtingen) en meer van dat soort klierjongetjesstreken.
Klinkt leuk als derde persoon, maar als lijdend voorwerp in het verhaal was het beduidend minder aangenaam.

En op de een of andere rare manier kom je ook niet zomaar van dit streken af. Natuurlijk ben je rationeel (10 jaar en rationeel, wauw) en zeggen je ouders dat je hem moet negeren, maar de praktijk is dat je een groot gedeelte van je jonge leven vastzit aan een klootzak. Die altijd heel erg sterk is. En ik natuurlijk niet.

En op een dag had Arthur nog wat vriendjes meegenomen, want hij moest en zou opscheppen hoe stoer hij kon zijn tegen mij. En dat lukte hem goed. Een bloedneus later was het geklier weer over, en ik kon weer naar huis. Mijn moeder maakte er al geen heisa meer over, die was met andere dingen bezig. Dus ik trok mij terug op mijn kamer en fantaseerde de meest gruwelijke doden uit voor Arthur. En als ik er op terug kijk is het geen wonder dat ik een beetje een aparte kijk op leven en dood heb. Wat ik als 10 jarige heb verzonnnen was niet mals.

Het nadeel van Arthur's laatste actie was natuurlijk dat ik nu helemaal overgeleverd aan de hyena's was. Tijd voor actie, dus. Fantasierijk als ik was bedacht ik prachtige werktuigen om van me af te slaan. Maar ik vermoed dat mijn juffen en meesters het minder geslaagd vonden als ik inderdaad met mijn 'knuppel met 12 spijkers' of mijn 'elastieken bal met 100 naalden' op school zou komen aandraven. Dus tijd voor vechtsporten.
Geld om werkelijk op Nin-Jitsu, Full contact Karate, Extreem boxen of sluipmoordenaarsles te gaan was er niet. Dus werd ik Samoerai, ook leuk !

Een zwaard had ik zo in elkaar geknutseld van een stok met ons grote huishoudmes en een rolletje plakband, een sok met zand erin als extra wapen, en trappen en slaan kon ik mooi op mijn kamer oefenen.

Dus, op een mooie woensdagmiddag was het zover. Arthur had al duidelijk laten blijken dat mijn hoofd er na school van af ging om paling mee te vangen. En eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik daar aardig tegenop zag.

Tijd voor sluiproutes naar huis. Maar dat mocht niet baten. Ook omdat er maar twee wegen naar huis waren, of een uur omfietsen. Dus ik gokte verkeerd. En daar stond Arthur. Met zijn vriendjes. Wel 5. En ik begon het nutteloze van mijn actie in te zien. En kreeg een klap in mijn gezicht die heel erg zeer deed. En toen een stomp in mijn buik, een schop tegen mijn schenen en een knal met een stok op mijn hoofd. En dat deed echt zeer, en ik voelde ook bloed.
En ik bedenk me niet langer, haal uit en schop Arthur zo hard in zijn ballen dat iedereen het hoorde kraken.

Dat was mijn gelegenheid om te bedanken voor het gezelschap en me met gezwinde spoed me naar huis te begeven. Alwaar mijn moeder het nodig vond om toch even via de dokter te gaan. En hoe gezellig, ook Arthur was daar, met zijn moeder. Onze moeders schenen elkaar te kennen, maar geen vriendinnetjes te zijn, een onderkoeld groetje deed het hem voor mij.

Het bleek dat er zeker 1 bal van Arthur minstens defect was. En het gehele onderwerp reproductie was iets waar in een later stadium zeker onderzoek naar verricht ging worden. In vertrouwen vertelde de dokter mij dat Arthur hem had verteld dat een ongelukje op de fiets de reden van het doktersbezoek was. In vertrouwen deelde ik Dok mede dat ik misschien wel taai was, maar zeker niet om op te trappen. En voor het eerst kon ik mijn hele verhaal kwijt. Ik heb een uur bij de dokter gezeten en eindelijk mijn tranen en frustaties kunnen laten gaan. 10 jaar en zo'n verwrongen beeld van de maatschappij, dat belooft wat !
En ondertussen kreeg ik nog eens twee hechtingen in mijn hoofd en een dik verband om mijn been. Service van het ziekenfonds.

Het resultaat van mijn actie was dat ik niet meer werd geklierd door Arthur. Ik ben gewoon nog 1 keer in elkaar geslagen door zijn vriendjes, maar dat was redelijk halfslachtig, en stelde op een beetje pijn na niet zoveel voor.
Maar het leukste was dat ik nu eindelijk op Judo mocht. En dat was leuk. Vechten om de lol, stoeien met beleid en leren hoe zowel je eigen lichaam werkt als dat van een ander. Leren hoe je je eigen reacties en die van een ander kan inzien. En eventueel kan gebruiken om actie op te ondernemen.
En vooral, rennen. Ik heb leren wegrennen op Judo. Conflict beheersings techniek 1: wegwezen. Nuttige informatie !
En dat samen met een ietsje verhoogt zelfvertrouwen gaf een marginale betere start aan mijn pubertijd. Niet dat het heeft geholpen hoor, wat een drama, dat puberen zeg, jezus nog aan toe. Blij dat ik daar nu overheen ben (midlife crisis komt er al weer bijna aan.)

Het Leukste is eigenlijk dat ik heus nog wel eens geklierd ben, en situaties zijn ook nog wel eens uit de hand gelopen, maar nooit meer zo slepend als met Arthur.
Ik heb hem later nog eens gespoken op een schoolreunie, en inderdaad, hij was niet vruchtbaar, maar dat was uiteindelijk ook niet zo'n probleem. Want reproductie was in zijn relaties niet aan de orde. Op zijn 23e is hij overleden aan Aids, best vroeg. Ik kon er echter geen traan om laten, hij heeft mijn jeugd zo getekend dat ik het alleen maar fijn kon vinden dat hij dood was.
Maar een beetje wroeging zal ik ook alijd houden. Dit is een zeldzame actie van mij geweest die iemand de rest van zijn leven heeft getekend, en dat is niet helemaal zoals ik het zou willen. Maar ja, c'est la vie.

En zo heb ik dus een klootzak in zijn klootzak geschopt.

Liedje !

Volgende: drukte 11-'10 drukte
Volgende: oma en opa 06-'10 oma en opa

Reacties


Door Tweakers user AtleX, woensdag 14 juli 2010 10:47

Mooi geschreven!

Door Tweakers user Kriebelkous, woensdag 14 juli 2010 10:51

"Op zijn 23e is hij overleden aan Aids, best vroeg. Ik kon er echter geen traan om laten, hij heeft mijn jeugd zo getekend dat ik het alleen maar fijn kon vinden dat hij dood was."

WTF gast.

Door Tweakers user ChojinZ, woensdag 14 juli 2010 10:53

Leuk stukje en erg herkenbaar!
+1

Door Tweakers user AW_Bos, woensdag 14 juli 2010 10:53

Prachtig geschreven....
In vertrouwen vertelde de dokter mij dat Arthur hem had verteld dat een ongelukje op de fiets de reden van het doktersbezoek was.
Ehm, een dokter heeft toch geheimhoudingsplicht? Toch ook over jouw 'vriendjes' die bij hem op bezoek komen?

[Reactie gewijzigd op woensdag 14 juli 2010 10:56]


Door Tweakers user Warlock, woensdag 14 juli 2010 10:56

Leest lekker weg, mooi verhaal. Gelukkig ben je uiteindelijk goed terecht gekomen :)

Door Tweakers user John_Glenn, woensdag 14 juli 2010 10:59

Als iemand je met een stok op je bakkes slaat, en er ook nog eens een gewoonte van maakt om je af te tuigen, dan mag je hem toch best doodwensen? Dat soort misanthrope lieden missen we niet in de wereld.

Goed geschreven verhaal trouwens. Ik had een maatje op school dat altijd de klos was, en ik deed veel te weinig om hem te helpen. Bleef er meestal een beetje protesterend en sputterend naast staan, liet me wegduwen (was het kleinste ventje van de klas...). Ik lees het paniekgevoel weer helemaal terug in dit stukje...

[Reactie gewijzigd op woensdag 14 juli 2010 11:04]


Door de echte Faust, woensdag 14 juli 2010 11:03

Ontroerend verhaal, ik krijg bijna tranen in mijn ogen als ik eraan denk dat kinderen zo vreselijk gepest kunnen worden. Je bent echt een sterk persoon om dit alles overleefd te hebben!

Door Tweakers user IStealYourGun, woensdag 14 juli 2010 11:11

‹ber goed geschreven stukje. :) +1
En ja, ook hier enkele herkenbare puntjes, maar ik denk dat iedereen die wel heeft. :p

Door nikeo, woensdag 14 juli 2010 11:12

Hulde, mooi geschreven gast. Hopelijk denk je er niet teveel meer aan

Door Tweakers user Aganim, woensdag 14 juli 2010 11:23

Kriebelkous schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 10:51:
"Op zijn 23e is hij overleden aan Aids, best vroeg. Ik kon er echter geen traan om laten, hij heeft mijn jeugd zo getekend dat ik het alleen maar fijn kon vinden dat hij dood was."

WTF gast.
Een gevoel dat je waarschijnlijk alleen kan begrijpen als je veel gepest bent (fysiek of verbaal maakt weinig uit, beide vormen zijn uiteindelijk traumatisch). En dan niet af en toe een keertje, maar dag in, dag uit.
Zo heb ik ook een persoon dusdanig laag in mijn achting staan dat ik er echt geen traan om kan laten als diegene iets zou overkomen.

Als iemand plezier/status verkrijgt door het veroorzaken van leed bij een ander, moet het slachtoffer daar dan echt rouwig om zijn? Als "ervaringsdeskundige" kan me prima voorstellen dat het vroegtijdig overlijden van een treiteraar als een soort gerechtigheid voelt.

Er wordt zwaar onderschat in hoeverre "geklier" (mooi politiek omschreven trouwens) een stempel kan drukken op een slachtoffer.

Door Tweakers user 318025, woensdag 14 juli 2010 11:24

Behalve dat Judo waardeloos is om in de praktijk toe te passen, en Arthur is nu natuurlijk crimineel ze leren namelijk jong, met dat geklier begint dat altijd en rond 12 jaar gaan ze in opleiding bij het lokale tuig.

Je had beter Karate of Kung fu kunnen kiezen, Judo is niet zo goed in praktijk toe te passen, zeg nou wie laat zich in de praktijk gooien? Jawel ik heb eerst Judo gedaan en daarna Kung fu wat ik nog steeds doe, en das meer toepasselijk in de praktijk.

Iemand die mij peste was al met 17 jaar overleden, had daar een gemengd gevoel over omdat iedereen het erg vond, maar ik werd altijd door hem gepest.

[Reactie gewijzigd op woensdag 14 juli 2010 11:26]


Door Tweakers user dDa, woensdag 14 juli 2010 11:27

Mooi geschreven, goed verhaal!

Door Tweakers user MartijnAbel, woensdag 14 juli 2010 11:29

SeekerNL schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 11:24:
Behalve dat Judo waardeloos is om in de praktijk toe te passen, en Arthur is nu natuurlijk crimineel ze leren namelijk jong, met dat geklier begint dat altijd en rond 12 jaar gaan ze in opleiding bij het lokale tuig.

Je had beter Karate of Kung fu kunnen kiezen, Judo is niet zo goed in praktijk toe te passen, zeg nou wie laat zich in de praktijk gooien? Jawel ik heb eerst Judo gedaan en daarna Kung fu wat ik nog steeds doe, en das meer toepasselijk in de praktijk.

Iemand die mij peste was al met 17 jaar overleden, had daar een gemengd gevoel over omdat iedereen het erg vond, maar ik werd altijd door hem gepest.
even wat beter lezen joh ;) arthus is overleden aan Aids...

OT of OB(on blog :P ):

heerlijk stukje om weg te lezen en snap inderdaad je frustratie wel...

Door Tweakers user -SafaN-, woensdag 14 juli 2010 11:29

Dus de conclusie is dat Arthur zich even verward en minderwaardig voelde omdat hij een andere geaardheid had. De enige manier waarom hij zich kon laten gelden was idd een zwakker slachtoffer vinden om zijn eigen frustraties op af te reageren. Het enige waarmee hij zichzelf een beetje goed kon voelen hem je van hem afgenomen. En je bent er nog trots op ook?

Door Tweakers user 318025, woensdag 14 juli 2010 11:31

MartijnAbel schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 11:29:
[...]


even wat beter lezen joh ;) arthus is overleden aan Aids...

OT of OB(on blog :P ):

heerlijk stukje om weg te lezen en snap inderdaad je frustratie wel...
Ik had gelezen, maar hij kon nog steeds crimineel geweest zijn, het is gewoon mijn conclusie dat zulke kinderen snel op foute pad komen.

Door Tweakers user MsD, woensdag 14 juli 2010 11:33

@SeekerNL: ach, mijn judo leraar gaf OOK karate en ju-jitsu, en deed kickboxen, aikido en kung-fu erbij. En hij kon mij leren hoe het moest. En judo is uitstekend in de praktijk toe te passen, maar het is een verdedigingstaktiek. Ik heb spijtig genoeg nog wel eens gebruik moeten maken van mijn judo kunstjes, en kan je vertellen, het werkt ;-)
@AW_bos:tuurlijk, maar het bleek dat ik een hele goede huisarts had !

Door Tweakers user Rossi, woensdag 14 juli 2010 11:35

-SafaN- schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 11:29:
Dus de conclusie is dat Arthur zich even verward en minderwaardig voelde omdat hij een andere geaardheid had. De enige manier waarom hij zich kon laten gelden was idd een zwakker slachtoffer vinden om zijn eigen frustraties op af te reageren. Het enige waarmee hij zichzelf een beetje goed kon voelen hem je van hem afgenomen. En je bent er nog trots op ook?
Iemand heeft een andere geaardheid omdat hij aids heeft? Kan toch ook zijn dat zijn ouders hem hiermee opgezadeld hebben? Of zeg ik nu iets heel doms?

[Reactie gewijzigd op woensdag 14 juli 2010 11:37]


Door Tweakers user 318025, woensdag 14 juli 2010 11:38

MsD schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 11:33:
@SeekerNL: ach, mijn judo leraar gaf OOK karate en ju-jitsu, en deed kickboxen, aikido en kung-fu erbij. En hij kon mij leren hoe het moest. En judo is uitstekend in de praktijk toe te passen, maar het is een verdedigingstaktiek. Ik heb spijtig genoeg nog wel eens gebruik moeten maken van mijn judo kunstjes, en kan je vertellen, het werkt ;-)
@AW_bos:tuurlijk, maar het bleek dat ik een hele goede huisarts had !
Ik heb ook gebruik gemaakt van Judo op de middelbare, ik was ook altijd gepest en had daarom geregeld ruzie, en omdat ik Judo deed wist ik uit houdgrepen en dergelijke te komen, maar Judo is niet zo effectief als Kung fu, ik vindt Judo behoorlijk lastig in de praktijk toe te passen.

Kung fu daar in tegen is wel goed toe te passen, al zal ik niet ingewikkeld technieken gebruiken.

Door Harm, woensdag 14 juli 2010 11:38

I feel your pain.
Kriebelkous schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 10:51:
"Op zijn 23e is hij overleden aan Aids, best vroeg. Ik kon er echter geen traan om laten, hij heeft mijn jeugd zo getekend dat ik het alleen maar fijn kon vinden dat hij dood was."

WTF gast.
Dit klinkt op zich wel bekent, maar ik denk inderdaad dat als je niet gepest bent op die leeftijd, je dit gevoel niet echt zal kunnen begrijpen.

Maargoed, ik vind het goed dat je voor je zelf op bent gekomen. Al dat gezeur altijd...

Goed dat je er nu sterker van bent geworden.

Door Tweakers user AlexV, woensdag 14 juli 2010 11:39

-SafaN- schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 11:29:
Dus de conclusie is dat Arthur zich even verward en minderwaardig voelde omdat hij een andere geaardheid had. De enige manier waarom hij zich kon laten gelden was idd een zwakker slachtoffer vinden om zijn eigen frustraties op af te reageren. Het enige waarmee hij zichzelf een beetje goed kon voelen hem je van hem afgenomen. En je bent er nog trots op ook?
Nogal krom deze reactie, je wil nu in feite zeggen dat die Arthur in z'n recht stond MsD te pesten omdat Arthur een andere geaardheid had? En dat MsD de grooste fout van z'n leven heeft gemaakt door Arthur's zaakje onklaar te maken? Ik vind 't juist geweldig van MsD, wou dat ik 't lef had de grootste klootzakken in m'n leven duidelijk te maken dat ik 't niet meer tolereer. Om ze meteen onvruchtbaar te maken hoeft niet, maar een klap die nog een paar dagen pijn doet mag wel _/-\o_

Door Tweakers user 318025, woensdag 14 juli 2010 11:40

Zodra iemand jong dood gaat dan wordt vergeten wat voor leed die persoon andere aan gedaan heeft in zijn korte bestaan.

Door Tweakers user Tsurany, woensdag 14 juli 2010 11:43

Toch mooi van die trap, geheel terecht en het gevolg ook. Sommige mensen zijn gewoon in en in slecht en verdienen dan ook niet beter.

Kan ook heel goed begrijpen dat je het niet erg vind dat pestkoppen dood zijn, waarom zou je moeten rouwen om het verlies van iemand die als doel had jou leven tot een hel te maken?

Door Tweakers user pcprutser, woensdag 14 juli 2010 11:44

Kriebelkous schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 10:51:
"Op zijn 23e is hij overleden aan Aids, best vroeg. Ik kon er echter geen traan om laten, hij heeft mijn jeugd zo getekend dat ik het alleen maar fijn kon vinden dat hij dood was."

WTF gast.
Als je lang vernederd en gepest bent ben je alleen maar 'blij' als diegene er niet meer is.. Diegene die mij jaren lang gepest heeft, heeft zich een aantal jaar geleden doodgereden bij het centraal station van Apeldoorn. Elke keer als ik er langs kom doet het pijn (lullig voor zn ouders en familie), maar de opluchting is ook aardig groot. Ben ook blij dat ik die jongen niet meer zal tegen komen!

Door Tweakers user 318025, woensdag 14 juli 2010 11:47

Heb jij er ook eens aan gedacht om zo'n jongen gewoon zelf te vermoorden?

Door Tweakers user geez, woensdag 14 juli 2010 11:48

Normaal had ik gedacht "poe wat een hoop tekst, laat maar zitten", maar wat een fantastisch geschreven stukje :)

Door Tweakers user Knutselwout, woensdag 14 juli 2010 11:49

Prachtig verhaal. Ik wou dat mijn "Arthurs" ook de pijp uit waren, maar helaas. In ieder geval kan ik mij nog uitleven in mijn fantasieen en blijven hopen op een pijnlijke, langzame en vernederende dood.

Door Tweakers user 318025, woensdag 14 juli 2010 11:54

Ik heb ze op zijn minst een lesje geleerd door wanneer ze dachten mij wel even in elkaar te slaan de rollen om te draaien.

Door Tweakers user 108886, woensdag 14 juli 2010 12:01

Kriebelkous schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 10:51:
"Op zijn 23e is hij overleden aan Aids, best vroeg. Ik kon er echter geen traan om laten, hij heeft mijn jeugd zo getekend dat ik het alleen maar fijn kon vinden dat hij dood was."

WTF gast.
Boontje komt daadwerkelijk altijd om zijn loontje. Hij zal heus niet enkel MsD's jeugd ver"kloot" hebben.

Door Tweakers user Vizzie, woensdag 14 juli 2010 12:19

Kriebelkous schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 10:51:
"Op zijn 23e is hij overleden aan Aids, best vroeg. Ik kon er echter geen traan om laten, hij heeft mijn jeugd zo getekend dat ik het alleen maar fijn kon vinden dat hij dood was."

WTF gast.
Inderdaad, fijn vinden dat andere mensen dood zijn is niet cool. Je had toch al jaren geen last meer van die vent?

Door Tweakers user litemotiv, woensdag 14 juli 2010 12:19

Ik werd juist een tijdje gepest door een knul van mijn judoles. Die heb ik na de zoveelste actie in de winter toen een keer ongenadig hard met een brok ijs op zijn hoofd geslagen, waarna hij met een reeks hechtingen onder begeleiding van zijn (pissige) moeder later huilend bij ons op de stoep stond. Mijn eigen moeder was niet onder de indruk, en zei 'dat krijgt u ervan als u uw kind niet bijbrengt geen andere kinderen te pesten', en daarmee was de kous voor haar afgedaan. Ik stond er een beetje beduusd bij, maar straalde van binnen wel een beetje omdat mijn moeder eerder trots dan kwaad op me was. :)

Oh en een andere notoire pestkop probeerde eens een tennisbal af te pakken, net op het moment dat ik die met een geÔmproviseerde honkbalknuppel (de afgebroken steel van een grote schep) probeerde weg te slaan. Het resultaat was 6 verdwenen tanden en een gezicht dat 4 weken in het verband gewikkeld zat. Het was (van mijn kant) echt een ongelukje en niet gericht, maar het resultaat was daardoor stiekem toch wel geweldig. Het leverde me een heldenstatus op onder de andere kids in de buurt, en deze knaap heeft daar nooit meer iemand gepest.

Door Tweakers user ari, woensdag 14 juli 2010 12:23

Vizzie schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 12:19:
[...]


Inderdaad, fijn vinden dat andere mensen dood zijn is niet cool. Je had toch al jaren geen last meer van die vent?
Als je in zo'n situatie geweest bent, dan begrijp je dat gevoel van onmacht en onrechtvaardigheid. Het is dan ook een begrijpelijke reactie. Misschien niet moreel juist, maar kijk ook eens naar wat er daarvoor allemaal al gebeurd is voor je iemand veroordeelt.

Door Pietvisser, woensdag 14 juli 2010 12:24

Wat een saai emo verhaal zeg.

Door Tweakers user MsD, woensdag 14 juli 2010 12:32

@Pietvisser: komt vast door de warmte :-)

Door Tweakers user Kriebelkous, woensdag 14 juli 2010 12:33

John_Glenn schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 10:59:
[...]


Als iemand je met een stok op je bakkes slaat, en er ook nog eens een gewoonte van maakt om je af te tuigen, dan mag je hem toch best doodwensen? Dat soort misanthrope lieden missen we niet in de wereld.

Goed geschreven verhaal trouwens. Ik had een maatje op school dat altijd de klos was, en ik deed veel te weinig om hem te helpen. Bleef er meestal een beetje protesterend en sputterend naast staan, liet me wegduwen (was het kleinste ventje van de klas...). Ik lees het paniekgevoel weer helemaal terug in dit stukje...
daar denk ik toch anders over.
Bloggen dat je blij bent dat iemand aan aids is overleden op 23 jarige leeftijd gaat, omdat hij je geterroriseert heeft toen ie tien was gaat er bij mij echt niet in. Misschien leest de familie van deze persoon het ook wel.
Maar goed. het is niet mijn blog, en mensen mogen schrijven wat ze willen. (da's het mooie van bloggen).

Door Tweakers user guanche, woensdag 14 juli 2010 12:35

Ik ben blij dat dit een tech site is en niet een site voor aspirant rechters.

Arthur was een klootzak, ja.. Maar er is een verschil in het verantwoordelijk houden van mensen die 12 zijn en 21 om een heel goede reden. Dat MsD die wraak koestert en niet te veroordelen. Maar dat er dan reacties zijn van jullie, die er niks mee te maken hebben, waaruit reden en blijdschap te lezen is in iemands dood is nogal disturbing te noemen (understatement).

Arthur gelijk geven om van zich af te vechten is prima. Dood wensen op basis van iemands 12-jarige acties....

(PS. Slechts enkele reacties droegen dit uit)

Door Tweakers user MsD, woensdag 14 juli 2010 12:46

@Kriebelkous: Ik wenste hem dood, uiteraard, dat was het enige dat ik toen kon doen. Dat hij later is overleden is niet iets dat ik mensen gun, integendeel. Wie weet was het toen wel een aimabel persoon geworden. Maar feit is dat ik er geen traan om kon laten, en stiekem ook een beetje opgelucht was. Maar dat is meer onvermogen mijnerzijds omdat ik persoonlijk geen raad met de situatie wist.
@himlims_: Arthur was ongeveer 3 jaar ouder.

[Reactie gewijzigd op woensdag 14 juli 2010 12:57]


Door Tweakers user himlims_, woensdag 14 juli 2010 12:50

... wat is het leeftijdsverschil?

[Reactie gewijzigd op woensdag 14 juli 2010 13:09]


Door Tweakers user Kriebelkous, woensdag 14 juli 2010 12:56

MsD schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 12:46:
@Kriebelkous: Ik wenste hem dood, uiteraard, dat was het enige dat ik toen kon doen. Dat hij later is overleden is niet iets dat ik mensen gun, integendeel. Wie weet was het toen wel een aimabel persoon geworden. Maar feit is dat ik er geen traan om kon laten, en stiekem ook een beetje opgelucht was. Maar dat is meer onvermogen mijnerzijds omdat ik persoonlijk geen raad met de situatie wist.
Het kwam op mij over alsof je echt blij was dat hij aids heeft gekregen op jonge leeftijd en eraan overleden was.
Er geen traan om laten is heel wat anders, ik kan me best voorstellen dat je in gedachten even denkt "lekker voor hem" maar ik ga er dan ook vanuit dat je later gaat relativeren. De jongen in kwestie was toentertijd 10 jaar en waarschijnlijk weer opgenaaid door vriendjes ed dergelijke. Evil kinderen bestaan in mijn optiek niet, alle kinderen zijn alleen erg gevoelig voor invloeden van buitenaf.

Als je echt blij bent dat deze persoon er niet meer is omdat hij jong gestorven is voor iets wat iemand 13 jaar geleden gedaan heeft (hoe erg dan ook) geeft dit aan mij aan dat je het nog niet verwerkt hebt.
ik heb zelf in een soortgelijke situatie gezeten vroeger, ik kan natuurlijk niet meten of wat jouw overkomen is erger dan wat mij overkomen is (dat hangt er ook van af hoe je het ervaart). maar ik zou toch even meeleven als de pestkoppen van toen zo jong sterven.

Probeer het te verwerken en geen haat te koesteren (= moeilijk). je kan iemand van 23 nooit verantwoordelijk houden voor wat hij gedaan heeft als kind.

Door Tweakers user w4rguy, woensdag 14 juli 2010 12:57

Ik snap de reactie volkomen! heb zelf zowat in dezelfde situatie gestaan alleen ik deed niks terug. heb mij er nu overheen gezet en doe dingen waar ik mij goed bij voel en waarvan ik denk dat ik er goed in ben. Ik kom ze nog wel eens tegen maar moet me ook met moeite inhouden.

Het onvruchtbaar maken snap ik ook, jij trapte hem enkel, was zijn eigen schuld dat het nu net verkeerd viel. Het had jou net zo goed kunnen gebeuren!

Dat je hem dood wilde hebben vind ik wel opmerkelijk. Ik zou er ook niet om huilen als mijn pestkoppen de pijp uit gaan maar ik zal er ook niet blijer van worden.

Door Tweakers user Ivos, woensdag 14 juli 2010 12:59

@Kriebelkous: dan had die familie misschien na de eerste paragraaf moeten ophouden met lezen, aangezien er niet zo heel veel positiefs over de pestkop gaat volgen. Verder is de stelling Over de doden niets dan goeds ook een beetje hypocriet m.i., kan me vanuit MsDs standpunt goed voorstellen dat het ook wel eens goed is om zoiets van je af te schrijven in een stukje.

@guanche: dan kan het verstandig voor je zijn om niet op sites van de grotere kranten / weblogs naar reacties te kijken. Zodra er onrecht plaatsvindt zijn de meeste mensen snel met oordelen. Ik denk dat in dit geval veel mensen begrip hebben voor de situatie, mogelijk omdat ze er zelf ook in hebben gezeten, of gewoon een hekel aan onrecht hebben.

Door Tweakers user Maverick24, woensdag 14 juli 2010 13:00

Heel herkenbaar verhaal, lijkt me raar om erachter te komen dat mijn ''Arthur'' op zn 23ste ineens te zijn overleden. Helaas had ik niet t lef om diegene voor zn kop te slaan.

Respect voor MsD _/-\o_

Door Tweakers user Kriebelkous, woensdag 14 juli 2010 13:04

Ivos schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 12:59:
@Kriebelkous: ......Verder is de stelling Over de doden niets dan goeds ook een beetje hypocriet.....
je snapt de discussie niet. Ik ben ook blij dat adolf dood is.

Door Tweakers user The_Source, woensdag 14 juli 2010 13:04

SeekerNL schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 11:47:
Heb jij er ook eens aan gedacht om zo'n jongen gewoon zelf te vermoorden?
Extreem boxen of sluipmoordernaarsles te gaan was er niet.
Daar heeft hij dus inderdaad aan gedacht. Aids hoef je trouwens niet via seksueel contact te kunnen krijgen. Kan ook bijvoorbeeld via een bloedtransfusie.

Door Tweakers user Dzr.013, woensdag 14 juli 2010 13:12

Erg goed geschreven! Ik snap alles heel goed, ik ben met mijn 16 (en ik ben nu 16 :+) in elkaar geslagen door 5 turken en een oude "vriend". Geen pretje, zal heel erg gaan feesten als hij een keer wordt gepakt. :)

Door Tweakers user Hadex, woensdag 14 juli 2010 13:30

Het kwaad straft zichzelf :)
Mooi geschreven en Fear Factory doet het hier altijd goed. O+

Door Tweakers user himlims_, woensdag 14 juli 2010 13:36

Ik heb nooit karate, judo of iets gedaan, maar al snel zat geleerd op de basisschool; wordt je onrecht aan gedaan, wordt je gepest ... gewoon als eerste d'r op slaan! (dat niet achteraf of in een steegje, maar op zo druk mogelijk punt)
De persoon in kwestie zal zich wel keer achter de oren krabben alvore deze nog zo'n actie wil ondernemen. Enig nadeel is wel dat je (langdurig) kunt nablijven :+
En ook in jouw situatie bleek dat vrij geod te helpen :Y)

[Reactie gewijzigd op woensdag 14 juli 2010 13:39]


Door Tweakers user Gropah, woensdag 14 juli 2010 13:42

Erg goed geschreven! Zeer herkenbaar (helaas..). Als dit allemaal op waarheid bersut (waar ik btw wel vanuit ga) dan snap ik al je reacties wel. Helaas ben ik niet zo besluitvaardig om al dat soort dingen te doen. Wordt nu niet meer gepest, maar ik ken de klappen van de zweep.

Door Tweakers user Pumbaa82, woensdag 14 juli 2010 13:44

@Kriebelkous

Sorry, maar ik vind je mening dat je mee moet leven met een pestkop die jong sterft nergens op slaan.

Ook ik ben jarenlang gepest geweest en het dood wensen komt me heel herkenbaar voor, ik denk dat ik zo ook nog wel een paar gruwelijke plotten voor CSI en co. uit mijn mouw kan schudden.
Punt is natuurlijk wel dat je dat op die leeftijd (in de meeste gevallen) toch niet echt tot uitvoering brengt. (zoals ook in de blog staat)

Echter als ik nu zou horen dat een van die pestkoppen nu overleden zou zijn op welke leeftijd dan ook, dan zal dat me een rot zorg zijn en er ook geen traan om kunnen laten vloeien. Daar hebben ze mijn leven teveel voor kapot gemaakt.

Zou het omgekeerde trouwens wel zijn ? Zou een pestkop medeleven tonen als hij/zij hoort dat een slachtoffertje van hem op jonge leeftijd dood is gegaan ?

Je gaat verder voorbij aan het feit dat zulke pestkoppen ook niet meeleven met het leed dat ze zelf hebben aangericht bij hun slachtoffers. En ik denk dat door (jarenlang) pesten hier menig trauma door onstaat.
Ik denk ook dat menig kind minder presteert doordat hij/zij juist geterorriseerd wordt door zulke pestkoppen. Krijgen de slachtoffers ook medeleven omdat ze misschien daardoor niet hun echte kwaliteiten hebben kunnen laten zien, en dus maar een lager vervolg studie advies krijgen ?

Helaas blijkt dat een keer fors geweld terug gebruiken de enigste manier is om meestal een einde aan de pesterijen te maken. Enigste puntje is dat dit tot een jaar of 12 nog werkt, daarna heb je volgens mij tegenwoordig het risico om een echt wapen tegen te komen.

In mijn ogen bestaan "evil" mensen/kinderen juist wel.
Je merkt gewoon bij kleine kinderen onder de 5 jaar al dat er tussen zitten die misbruik weten te maken van situaties. Ja, dit komt door de invloeden van buitenaf, een baby weet bijvoorbeeld heel goed hoe ze (negatieve) aandacht van mama weet te krijgen door op een bepaalde manier te huilen. Invloed van buitenaf (moeder die reageert) of (machts)misbruik door de baby ?
Een kind weet drommels goed dat hij/zij een ander kind pijn doet. Ook al is het vanwege de omgeving die er op een bepaalde manier op reageert, dat ze het stoer vinden bijvoorbeeld. Toch is het het kind dat de 'evil' actie bedenkt en uitvoert.


Door Tweakers user 318025, woensdag 14 juli 2010 13:55

himlims_ schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 13:36:
Ik heb nooit karate, judo of iets gedaan, maar al snel zat geleerd op de basisschool; wordt je onrecht aan gedaan, wordt je gepest ... gewoon als eerste d'r op slaan! (dat niet achteraf of in een steegje, maar op zo druk mogelijk punt)
De persoon in kwestie zal zich wel keer achter de oren krabben alvore deze nog zo'n actie wil ondernemen. Enig nadeel is wel dat je (langdurig) kunt nablijven :+
En ook in jouw situatie bleek dat vrij geod te helpen :Y)
Geweld lost niks op, dus ik ga dat ook uit de weg, maar je hebt wel eens dat je iemand in elkaar wilt slaan, maar bij sommige heb je dan plots 20 man om je heen staan, ja ik heb dat op school mee gemaakt, had zo'n ettertje eens tussen genomen.

Door Tweakers user DustPoxx, woensdag 14 juli 2010 14:11

SeekerNL schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 13:55:
[...]


Geweld lost niks op, dus ik ga dat ook uit de weg, maar je hebt wel eens dat je iemand in elkaar wilt slaan, maar bij sommige heb je dan plots 20 man om je heen staan, ja ik heb dat op school mee gemaakt, had zo'n ettertje eens tussen genomen.
Geweld lost pesterijen echt wel op hoor.
Ik ben al jaren dik, ik werd veel gepest. Tot ik op een gegeven moment in groep 8 erachter kwam dat ik wel een aardige oplossing had daarvoor, gewoon boven op zn bek timmeren.
hij hield me toen vast en probeerde me te wurgen voor de klas terwijl de juf weg was.
Toen werd ik woedend, schreeuwde ik "en nu ben ik het zat" en gaf hem een stoot vol op zn muil waardoor hij huilend weg rende.

Paar uur later stond hij buiten op me te wachten met zijn grote broer. Ik dacht laat maar komen. Hij wilde uithalen, zn broer stond er tenslotte bij. Hij had niet verwacht dat ik zn klap ontweek, vervolgens zn neus brak en toen zn broer mij wilde rammen scheurde ik zn oor dr half af.

Toen kwam vmbo, werd ik gepest door de bully daarzo. Trok zn shirt over zn gezicht en mepte hem op zn neus.
Heel vmbo niet gepest.

toen in England 2 jaar op school gezeten. Groepje van 3 negers knock out geslagen.
Nooit meer gepest.

Geweld lost pesten op. Gewoon laten zien dat je niet hun bitch bent, maar dat zij voor jou op moeten passen.

Door Tweakers user Kriebelkous, woensdag 14 juli 2010 14:21

SeekerNL schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 13:55:
[...]


Geweld lost niks op, dus ik ga dat ook uit de weg, maar je hebt wel eens dat je iemand in elkaar wilt slaan, maar bij sommige heb je dan plots 20 man om je heen staan, ja ik heb dat op school mee gemaakt, had zo'n ettertje eens tussen genomen.
geweld lost het wel degelijk op. ik ben ook veel gepest tot het moment dat ik terug begon te slaan. Toen was het direct over.
Als je pestkop bewusteloos op de vloer wakker word pest hij je daarna echt niet meer, en zijn vriendjes zullen ook 2x nadenken alvorens met de te dollen.
Alleen jammer dat ik me dit pas in het 2e jaar van de middelbare school pas bedacht.

Na mijn eerste keer terugvechten begon ik zelfs inneens vrienden te krijgen enzo.


Door Tweakers user rocketno46, woensdag 14 juli 2010 14:28

Mooi geschreven en erg herkenbaar, en duidelijke taal, je draait er niet omheen :)

Door Tweakers user servies, woensdag 14 juli 2010 14:38

Kriebelkous schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 12:56:
[...]
Evil kinderen bestaan in mijn optiek niet, alle kinderen zijn alleen erg gevoelig voor invloeden van buitenaf.
Ik vind het jammer om je te moeten teleurstellen, maar ze bestaan wel degelijk. Er lopen behoorlijk wat kinderen rond in Nederland met een zodanige stoornis dat ze 'evil' te noemen zijn...
En zeker in de tijd waar we het nu over hebben werd dat zeker niet altijd goed gediagnosticeerd met alle gevolgen van dien...

Door Tweakers user Steffannnn, woensdag 14 juli 2010 14:54

Dat je er geen traan om kan laten, dat is goed te begrijpen. Het fijn vinden dat iemand op zo'n jonge leeftijd komt te overlijden, zou ik niet kunnen..
servies schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 14:38:
[...]
En zeker in de tijd waar we het nu over hebben werd dat zeker niet altijd goed gediagnosticeerd met alle gevolgen van dien...
Dat 'diagnosticeren' van tegenwoordig slaat ook alles. Hoeveel, iets wat drukkere, kinderen van tegenwoordig hebben niet het labeltje 'ADHD'? Tuurlijk, er lopen best kinderen rond die het echt hebben, maar ik krijg wel het idee dat het tegenwoordig erg gemakkelijk gaat. Zodra het labeltje ADHD er aan hangt, kan de omgeving, met name de ouders, er niks meer aan doen.... (Ja ik generaliseer een beetje)

[Reactie gewijzigd op woensdag 14 juli 2010 15:17]


Door Tweakers user 318025, woensdag 14 juli 2010 14:59

Oh zijn zoveel evil kinderen, maar komt door de ouders vaak, zij voeden dat kind niet fatsoenlijke op en ja en voor dat je weet gaan ze de foute kant op.

Door Somedude, woensdag 14 juli 2010 17:28

Je verhaal is heel herkenbaar. Zelf heb ik vooral op de basisschool met dit soort gasten om moeten gaan, in mindere mate gelukkig op de middelbare school al was het daar zeker in de eerste twee klassen nog aan de orde.

Dat je dit hier op je blog post vind ik dan ook een goede zaak.

Ik hoop al jaren dat mensen meer gaan inzien dat dit een reeŽl probleem is en geen incident, want zo wordt er nu wel vaak (zoniet altijd) mee omgegaan.

De oorzaak? Naar mijn idee een combinatie van factoren:
- De leraar heeft geen gezag meer op school.
- Het probleem wordt vaak niet erkend, gezien als een incident of niet op een adequate manier opgelost.
- De kinderen krijgen geen opvoeding en fatsoensnormen meer mee van thuis uit.
- De lerarenopleidingen besteden waarschijnlijk hier veel te weinig aandacht aan.

Natuurlijk, pesten is van alle tijden. Toch weet ik dat deze kinderen vroeger gewoon de kans niet kregen om dit soort dingen uit te halen. Ja, het is misschien een vaak gehoord clichť, maar vroeger was dit in ieder geval wel beter!

Door Tweakers user ProperChaos, woensdag 14 juli 2010 18:00

Weer heel mooi geschreven MsD!

Door Tweakers user Bonez0r, woensdag 14 juli 2010 20:19

Vizzie schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 12:19:
[...]


Inderdaad, fijn vinden dat andere mensen dood zijn is niet cool. Je had toch al jaren geen last meer van die vent?
Je onderschat het effect dat jarenlang dag in dag uit getreiterd worden op iemand heeft. Ik kan me het gevoel MsD's gevoel uit ervaring goed voorstellen. Daarbij, zulke gevoelens van opluchting e.d. heb je zelf niet in de hand, het is niet alsof je er zelf voor kiest dat gevoel te hebben.

Door Tweakers user Bonez0r, woensdag 14 juli 2010 20:26

DustPoxx schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 14:11:
[...]Geweld lost pesten op. Gewoon laten zien dat je niet hun bitch bent, maar dat zij voor jou op moeten passen.
Op school kan dat misschien nog omdat het daar nog enigszins acceptabel is. Maar als ik op m'n werk m'n collega's in elkaar ga slaan word ik ontslagen.

Door Tweakers user Sgreehder, donderdag 15 juli 2010 00:58

Nou gast, kut voor je. Kijk, je aanpak was vanaf het begin al niet in orde; je wenst mensen niet dood.

Ik kan je helaas geen herkenbaar-sentiment meegeven, ik heb het zelf niet meegemaakt of zien gebeuren. Misschien moet je dergelijke mensen niet zo 'hoog' aanschrijven. Klootzak lijkt dan heel wat. Impotent sulletje lijkt me echter een betere omschrijving. Relateer je op de juiste wijze aan dit soort mensen en verleg de schuld niet al te makkelijk.

In je boterhambakje pissen? Die had ik nog niet gehoord, bijzonder. Smerig ook voor de aanstichter.

Door Tweakers user AlexV, donderdag 15 juli 2010 09:40

Sgreehder schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 00:58:
Nou gast, kut voor je. Kijk, je aanpak was vanaf het begin al niet in orde; je wenst mensen niet dood.
Dan ben jij nooit hard genoeg gepest, want zodra je dat wel bent doe je dat echt wel hoor, dan doe je alles om je leven te verbeteren ;).
Ik kan je helaas geen herkenbaar-sentiment meegeven, ik heb het zelf niet meegemaakt of zien gebeuren. Misschien moet je dergelijke mensen niet zo 'hoog' aanschrijven. Klootzak lijkt dan heel wat. Impotent sulletje lijkt me echter een betere omschrijving. Relateer je op de juiste wijze aan dit soort mensen en verleg de schuld niet al te makkelijk.
Zie daar, niet gepest oid dus... En schuld verleggen? Arthur is hier de schuldige en dat zegt hij ook? Je kan MsD niet de schuld geven, het is niet alsof MsD rondliep met een bord 'pest mij, pest mij!' en dan vervolgens boos werd omdat mensen hem pesten.

Door Tweakers user marcel87, donderdag 15 juli 2010 09:49

@ MsD/Somedude: Heel herkenbaar verhaal. Jullie slaan de spijker echt op de kop.

Precies zoals ik het zelf ook heb meegemaakt, ervaren en er nu tegen aan kijk. Van mij mogen ze allemaal in de stront zakken voor wat zij mij hebben aangedaan.
Ik kan me goed voorstellen waarom MsD dit zo voelt. Niets mis mee in mijn ogen. ;)

Door Tweakers user John_Glenn, donderdag 15 juli 2010 16:35

Somedude schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 17:28:
De oorzaak? Naar mijn idee een combinatie van factoren:
Een wat extreme maar wel aansprekende kijk op het probleem: http://paulgraham.com/nerds.html
I think the important thing about the real world is not that it's populated by adults, but that it's very large, and the things you do have real effects. That's what school, prison, and ladies-who-lunch all lack. The inhabitants of all those worlds are trapped in little bubbles where nothing they do can have more than a local effect. Naturally these societies degenerate into savagery. They have no function for their form to follow.
en
If it's any consolation to the nerds, it's nothing personal. The group of kids who band together to pick on you are doing the same thing, and for the same reason, as a bunch of guys who get together to go hunting. They don't actually hate you. They just need something to chase.

[Reactie gewijzigd op donderdag 15 juli 2010 16:37]


Door Tweakers user elmoxx, vrijdag 16 juli 2010 14:10

Op de lagere school had ik de pech regelmatig gepest te worden. Probleem was dat ik er altijd zo (ik weet nog steeds niet waarom) uitzag dat ik gepest moest worden ofzo.

Van nature houd ik absoluut niet van ruzie maken, ik cijfer(de) mezelf meestal liever weg dan dat ik zou gaan slaan ofzo. Dat heb ik natuurlijk van mijn ouders meegekregen. Vader had af en toe echter wel nuttige opmerkingen ook: 'gewoon terugslaan, maar dan net wat harder'.. Op de lagere school heb ik ontdekt dat geweld soms heel snel problemen op kan lossen. Gewoon 1 of 2 keer een flinke klap terug geven op een moment dat iedereen het ziet, is vaak voldoende om het op te lossen.

Jou gevoelens kan ik goed begrijpen. Ik heb nooit iemand dood gewenst, bij mij was het meer een emmer die zich langzaam vulde, ik begon daarbij echter steeds meer conflict-vermijdend gedrag te vertonen. Op een gegeven moment gaat dat dan zo tegen je eigen manier van leven in dat dat ook niet meer houdbaar is. En dan moet je wel, zo u begrijpt :)

Ik weet nog goed, op de lagere school heette hij Bassem. Op het schoolplein tijdens de pauze heb ik hem een keer naar de dokter geschopt. Ik had een dag straf, maar dat was het zeker waard. Nooit geen last meer van m gehad.

Op de middelbare school waren vooral de eerste 2 jaar de jaren waarin veel gepest werd. Ivo en Ricardo toen. Tijdens een les wiskunde heb ik ze beiden zo hard mogelijk met een lineaal op het hoofd geraakt. Ook nooit meer last van hun en hun aanhang gehad. Gelukkig was dat afdoende en zijn daarmee de echte pesterijen opgehouden. Alleen af en toe nog wat kleins, maar niets meer dan hoe dat bij andere klasgenoten ging.

Ik ben me wat anders gaan kleden, ben gel in mijn haar gaan smeren en ben o.a. voorzitter geworden de feestcommissie op school. Nooit gedacht dat dat soort simpele dingen op de middelbare school er voor kunnen zorgen dat je van een makkelijk doelwit kunt veranderen tot een populair iemand. (de reden van gepest worden is vaak zo onbenullig klein dat het eigenlijk ongrijpbaar is)

Goed verhaal!

Door Tweakers user HawVer, woensdag 1 december 2010 08:54

Wat kunnen kinderen hard voor elkaar zijn. Soms hebben ze totaal niet door wat voor invloed ze hebben in een anders leven. Ik denk dat je kinderen daar van bewust kan maken en dat het dan afneemt. Ik ben zowel gepest als een (even) pester geweest. Gelukkig heb ik dat laatste weer helemaal goed kunnen maken.

Reageren is niet meer mogelijk